iep.hr Popularna psihologija

Recenzija:  Didaktika i kurikulum

Sadržaj udžbenika je izložen pregledno i jasno, uvažavajući pravila standardnoga hrvatskoga jezika. Koncepcija udžbenika također zadovoljava standarde sveučilišne literature. 

Prof. dr. sc. Milan Matijević


Kako postati i ostati (ne)sretan

Psihologija iracionalnih vjerovanja

Autor(i): Dubravka Miljković, Majda Rijavec

Redovna cijena: 150,00 kn
Cijena: 120,00 kn

Format: 17x24cm

Broj stranica: 217

Uvez: meki

 

 


RIJEČ AUTORICA

SADRŽAJ
IZ KNJIGE
IZ STRUČNE RECENZIJE

 

 


 

RIJEČ AUTORICA

-O čemu sad pišete? - već je uobičajeno pitanje koje nam postavljaju prijatelji, poznanici i nepoznanici. O tome kako postati i ostati nesretan, odgovaramo, uz dodatak kako je ovo ne ipak u zagradama, no to, obično, više nitko i ne čuje.
- A, i ja bih o tome mogla (mogao) napisati knjigu! - vrlo je uobičajen komentar. To vjerujemo. Zato smo se mi ipak požurile. No to vas ne treba obeshrabriti! Još ne tako davno, vjerovalo se da većinu emocionalne patnje uzrokuje samo desetak iracionalnih ideja! Kad se to počelo malo bolje istraživati, a i zahvaljujući činjenici da se puno ljudi smatra ilustriranim udžbenikom iracionalnih vjerovanja, došlo se do vrlo racionalnog zaključka: tih je vjerovanja na tisuće. Mi smo izabrale tek dio onih najčešće spominjanih. Naravno, ako ste odlučili biti nesretni, dovoljno će vam biti da iz ovoga našeg izbora odaberete njih par i posvetite se njihovoj detaljnijoj razradi i praktičnoj primjeni. Ako vam ne uspije od prve - trudite se dalje. Reklamacije ne primamo.

 

 


 

SADRŽAJ

Sadržaj
Predgovor
Jamstveni list

 

 


 

I. ŠTO SU IRACIONALNA VJEROVANJA?

  • Zašto patimo?
  • Moramo li patiti?
  • Kako možemo prepoznati iracionalna vjerovanja?
  • Što je racionalno mišljenje?

 

 


 

II. TIPOVI IRACIONALNIH VJEROVANJA

  • Svi me moraju voljeti
  • Ponašanje osobe s pretjeranom potrebom za prihvaćanjem
  • Zašto je nemoguće da nas svi vole?
    Što učiniti?
  • Moram biti savršen
  • Istine i mitovi o perfekcionizmu
    Što učiniti?
  • Moram brinuti zbog tuđih problema
  • Zašto osjećamo krivnju?
    Što učiniti?
  • Moram imati nekoga na koga se mogu osloniti
  • Kako se ponaša ovisna osoba?
    Što učiniti?
  • Moram imati potpunu kontrolu
  • Imamo li kontrolu nad svojim životom?
  • Strah od gubitka kontrole
  • Ljudi moraju biti kažnjeni kad učine nešto loše
  • Zaljubljeni u ljutnju
  • Katastrofa: stvari se ne odvijaju onako kako ja želim
    Što učiniti?
  • A što sa snovima?
  • Moram pronaći savršeno rješenje
  • U čemu je iracionalnost ovakva uvjerenja?
    Što učiniti?
  • Prošlost određuje moj život i ne mogu učiniti ništa da to promijenim
    Što se ipak može učiniti?
  • Naučena bespomoćnost i naučeni optimizam
  • Stalno moram paziti da mi se ne dogodi nešto loše
  • Samoispunjavajuće proročanstvo
    Što učiniti?
  • Nesretan sam zbog izvanjskih okolnosti
  • Iluzija bespomoćnosti
  • Utjecaj na druge ljude
  • Emocije ne izazivaju drugi
  • Čovjek je najzadovoljniji kad ništa ne radi
  • Kada su ljudi najzadovoljniji?
  • Kada ste vi zadovoljni?
  • Zadovoljstvo u slobodno vrijeme
  • Zadovoljstvo u odnosu s ljudima
  • Bolje je izbjegavati probleme, nego se s njima suočiti
  • Kako se ljudi suočavaju s problemima?
  • Zašto je iracionalno izbjegavati probleme?
  • Odlaganje
    Što učiniti?

 

 


 

III. ISKRIVLJENO RAZMIŠLJANJE

  • O kakvim je pogreškama u razmišljanju riječ?
  • Koliko ste skloni iskrivljenom razmišljanju?
  • Pretjerano uopćavanje
  • Mentalni filtre
  • Crno-bijelo razmišljanje
  • Globalno etiketiranje
  • Pretjerivanje
  • Otpisivanje pozitivnoga
  • Prebrzo zaključivanje
  • Čitanje misli
  • Predskazivanje budućnosti
  • Emocionalno zaključivanje
  • Što učiniti?
  • Što bi sve trebalo i moralo biti, a nije?
  • Zahtjevi prema sebi
  • Što učiniti?
  • Zahtjevi prema drugima
  • Personaliziranje
  • Samooptuživanje

 

 


 

IV. ŠTO UČINITI?

  • Prihvatite odgovornost za svoje misli i osjećaje
  • Uočite razliku između poželjnih i nepoželjnih osjećaja
  • Postanite svjesni svojih osjećaja
  • Uočite koje situacije izazivaju neugodne osjećaje
  • Prepoznajte i zabilježite svoj unutarnji govor
  • Logički analizirajte svoje misli
  • Imate li dokaze za to što mislite?
  • Imate li u mišljenju kognitivnih distorzija?
  • Smislite nekoliko različitih interpretacija
  • Pronađite racionalan odgovor
  • Ne pretjerujte s pozitivnim mišljenjem
  • Nemojte očekivati brze promjene
  • I za kraj
  • Karakteristike psihički zdravih i zadovoljnih ljudi
  • Spiritualna inteligencija

 

 


 

V. PRILOZI

  • Upitnik vjerovanja
  • Interpretacija vježbi i upitnika
  • Reference

 

 


 

IZ KNJIGE

Kako prepoznati iracionalna vjerovanja?

Kad se osjećamo loše, iza toga ne mora nužno stajati neko iracionalno vjerovanje. Neugodni su osjećaji u nekim situacijama potpuno normalni, opravdani i potpuno racionalni. Ako vam se netko drag teško razboli, normalno je da ćete biti tužni. Normalno je i da budete ljuti ako vas netko, u koga ste imali povjerenja, prevari. No, poseban je problem prepoznati radi li se o normalnoj reakciji, ili je ona posljedicom nekoga našeg iracionalnoga vjerovanja.
Koje su karakteristike iracionalnih vjerovanja? Dakle, takvo vjerovanje:

  • iskrivljuje realnost (tj. krivo interpretira ono što se događa); uključuje nelogičan način vrednovanja sebe, drugih i svijeta
  • sprečava nas u postizanju ciljeva
  • stvara intenzivne emocije koje dugo traju, uznemiruju nas i blokiraju
  • uzrokuje ponašanja koja su štetna i za nas i za druge

 

 


 

 

Evo i nekih znakova po kojima možete naslutiti da vjerojatno ne razmišljate racionalno:

  • imate problem, pokušavate ga riješiti ali se stalno vrtite ukrug
  • svaki put kad pokušate riješiti problem - stvorite novi
  • problem vas dugo muči, ali još ništa niste poduzeli da ga riješite
  • imate ideju kako bi se problem mogao riješiti, ali je nikako ne uspijevate provesti u djelo
  • počeli ste rješavati problem, niste zadovoljni kako stvari teku, a ipak ne pokušavate ništa izmijeniti
  • bojite se poduzeti ono što mislite da biste trebali, jer vas muči osjećaj krivnje
  • kad se pojavi problem, potpuno ste skamenjeni - niste u stanju ništa napraviti
  • jedini način kako se znate suočiti s problemom jest da izbjegavate sve s njim u vezi, da se pravite da ne postoji, odgađate njegovo rješavanje, da ga ignorirate, bježite od njega, ili mu okrećete leđa.
  • ne možete donijeti odluku jer vam se svaka ideja o rješenju problema čini podjednako dobrom ili podjednako lošom

Jeste li skloni iracionalnim vjerovanjima i kojima ste to skloni, možete procijeniti s pomoću upitnika na kraju knjige.

 

 


 

Prebrzo zaključivanje

Prebrzo zaključivanje je pogreška koja se sastoji u tome da negativno interpretiramo situaciju iako nemamo dokaza da je to zaista tako.
Čekate svoju djevojku u kafiću. Kasni dvadesetak minuta. Počinjete misliti kako ste zadnji put sigurno učinili ili rekli nešto krivo i kako vas je sigurno napustila. Zapravo, vaša djevojka sjedi u tramvaju koji ne može proći jer je bio sudar.
Ovu pogrešku najčešće činimo kad smo nesigurni, bojimo se da će se dogoditi nešto loše, pa se unaprijed pripremamo za razočaranje. Do trenutka kad otkrijemo da su naši strahovi bili nerealni - napola smo izbezumljeni. Sljedeći put kad počnete ovako brzopleto donositi zaključke, ostavite malo prostora sumnji. Možda vas je ostavila, ali možda je nju na cjedilu ostavio tramvaj. Evo još jednog primjera:
Prijateljica vam danas izgleda distancirana i nervozna. Čini vam se da je ljuta na vas jer je nekoliko dana niste nazvali, a sinoć ste otišli van s nekim društvom, a niste je pozvali. Razmislite! Pa nije prvi put da se po nekoliko dana ne čujete! A i često izlazite odvojeno. Nije se, dakle, zbilo ništa neuobičajeno! Za njezino neraspoloženje može postojati milijun razloga - možda je nešto boli, možda je ljuta na nekoga drugog, možda ima previše posla... Ne dopustite sebi da vas zavedu vlastite spekulacije! Radije je upitajte zašto je ljuta i jeste li vi možda tome pridonijeli.

 

 


 

Oprez

U želji da započne nov, jednostavan život u prirodi, daleko od svake gužve, čovjek se iz velikoga grada preselio na selo i iznajmio veliko imanje. Potom je odmah kupio stotinu pilića koji su mu - svi uginuli. Vrlo razočaran, kupi novih stotinu pilića. Na nesreću, uginu i oni. Sav zbunjen, odluči potražiti pomoć. Napiše pismo Agronomskom fakultetu. Objasni im kako silno želi postati uspješnim proizvođačem peradi, no ne zna čini li štogod pogrešno. Je li moguće da piliće sadi preblizu jedan drugome? Ili možda preduboko?
- Ne možemo vam odgovoriti dok nam ne pošaljete uzorak sjemena - stajalo je u dopisu koji je ubrzo stigao.

 

 


 

IZ STRUČNE RECENZIJE

Zanimljivo i uzbudljivo, zabavno i poučno putovanje kroz svakodnevni život normalnih ljudi, u kojem brojni problemi nastaju, rastu i traju - zbog iracionalnih vjerovanja.
Iznad svega to je izuzetno duhovito, čitko, pitko i prekrasnim, normalnim jezikom napisana knjiga, koja nas uz sve pouke koje sadrži može i zabaviti, razveseliti, potaknuti na razmišljanje i pomoći nam da na životna događanja i sebe same počnemo gledati iz neke druge perspektive.
Prof. dr. Mirjana Krizmanić

Brzina kojom uspijevam vrlo pažljivo i koncentrirano pročitati neku knjigu obično mi je najbolji pokazatelj koliko mi je ona dobra. A ovu sam knjigu jako brzo pročitala!
Nakon čitanja nekako mi se čini da još uvijek imam štogod za vježbati, premda sam mnogo toga već učinila sa sobom i time sam jako zadovoljna. Ali - uvijek mogu biti i zadovoljnija, zar ne?
Doc. dr. Lidija Arambašić

Možda će vas zanimati!

Kako poboljšati brak? |  Kako poboljšati pamćenje?

Novi naslovi

Psihologija obrazovanja

Drugo, izmjenjeno i dopunjeno izdanje.

Cijena: 480,00kn

Saznaj više


Povoljna kupnja

Ljubav i popratne pojave Sve što ste željeli znati, a drugi su se usudili pitati

Cijena: 60,00kn

NARUČI