Psihologija samomotivacije
Autor(i): Dubravka Miljković, Majda Rijavec
Cijena: 129,97 HRK
NARUČI
Format: 17x24cm
Broj stranica: 251
Uvez: meki
Koliko puta ste u časopisima čitali intervjue s poznatim ljudima i divili im se zbog svega što su u životu postigli? Ili ste zavidjeli nekima od svojih poznanika na upornosti kojom su ostvarivali svoje ciljeve, bilo da se radilo o polaganju ispita, mršavljenju ili uzgajanju ruža?
Očito je da su neki ljudi uspješniji u ostvarivanju svojih ciljeva dok drugima to teže ide. U čemu je stvar? Zašto su neki u stanju postaviti cilj i uporno i odlučno ići prema njemu, dok neki drugi odustaju na prvoj prepreci?
Ova knjiga pokušaj je da odgovorimo na to pitanje. Jasno nam je da ostvarivanje životnih ciljeva ovisi o mnogobrojnim faktorima od kojih svi nisu uvijek pod našom kontrolom. Ali mnogo toga jest. Stoga smo pokušale sistematizirati psihološka istraživanja s tog područja, "prevesti ih na svakodnevni jezik" i opisati koja ponašanja pridonose uspjehu.
Željele smo također otkriti kako uspješni ljudi vide svoj put do uspjeha i čemu ga pripisuju. Stoga smo obavile intervjue s deset naših poznatih i uspješnih ljudi koje navodimo abecednim redom i ovom prilikom im se još jednom zahvaljujemo.
To su ljudi koji su po našim kriterijima uspješni, a istovremeno ih cijenimo i simpatični su nam. Naravno da ima još mnogo takvih koje smo mogle odabrati ali na svom životnom putu upoznale smo baš njih ili su ih upoznali naši prijatelji. Odabir je bio uvjetovan i željom da pokrijemo različita životna područja, da bude i žena i muškaraca, mlađih i starijih. Svima smo postavile ista pitanja, ali su se kod nekih tokom razgovora pojavila i neka druga tako da su intervjui različite dužine i donekle se razlikuju. Neki dijelovi intervjua posebno dobro ilustriraju ono o čemu u pojedinim poglavljima pišemo, pa smo ih izdvojile i ponovile na određenim mjestima u knjizi. Citate uz pojedine intervjue odabrale smo same. Oni govore o tome kako smo doživjele osobu s kojom smo razgovarale i nadamo se da će im se naš odabir svidjeti.
Vođenje ovih intervjua bilo je vrlo ugodno i zanimljivo iskustvo. Bilo je fascinantno slušati kako ovi ljudi u svojim pričama potvrđuju sve ono što govore i mnogobrojne psihološke teorije i istraživanja. Podijeli su s nama svoja iskustva, svoje uspjehe i neuspjehe, svoja očekivanja i krize, svoje ideje o sreći i nesreći. Mi smo mnogo naučile, a nadamo se da ćete i vi.
Zamislite da utrcite u taksi i kažete vozacu: Brzo! Nekud! Vrlo je moguce, složit cete se, da bi vas odvezao na psihijatriju. No, mnogi ljudi tako idu kroz život želeci stici negdje, ali bez jasne zamisli gdje (dakako sve bez i najmanje primisli na psihijatriju). Neki ne vole ni pomisao o tome da bi postavljali ciljeve i pratili njihovo ostvarenje. Cini im se da ce tako život pretvoriti u predvidljivu rutinu, da ce nestati car nepoznatog i misterioznog, ukratko, boje se da ce im život postati dosadan. No, kao što cemo vidjeti ovakve opasnosti nema. Baš naprotiv.
I vožnja taksijem može biti i nepredvidljiva i misteriozna. Dakle, ubacimo se suprug i ja u jedan taksi ispred Zabranjenoga Grada u Pekingu, pali s nogu. Kažemo vozacu kamo cemo, mašem mu i planom grada ispred nosa (ne mogu naci papiric s adresom napisanom na kineskom). Uglavnom, on vozi, a mi mislimo razumio je. Vozimo se tako sat vremena, vec smo trebali stici, ali ništa oko sebe ne prepoznajemo. Opet malo mašem kartom, vozimo se još pola sata, ništa. Vadimo novac, tražimo da stane. On stane ali nece novac! Uguramo mu dio u ruku, ipak nas je dobro provozao, i stanemo loviti novi taksi. Sada oprezni, najprije pitamo vozaca zna li gdje nas treba odvesti. Tek je cetvrti bio dovoljno uvjerljiv. Odveze nas u diplomatsku cetvrt k Marjanu i Tanji, vec su se bili zabrinuli. A onda nam je Marjan objasnio da ne smijemo uletavat u taksije. Kad smo vec unutra, covjeku je neugodno istjerati nas van, makar ne zna kamo treba voziti. On ce voziti, makar i bez cilja. (Koliki je Peking, mogli smo se tako voziti barem tjedan dana!)
Cemu, dakle, služe ciljevi? Psihološka istraživanja ukazuju na to da naš self ili naše unutrašnje ja proizvodi misli i predodžbe, ali ne i akcije.27 Možemo misliti o tome kako bi bilo lijepo završiti fakultet i cak vidjeti sebe s diplomom u ruci, ali to nije dovoljno da nas potakne da se upišemo na fakultet. Ono što ljude potice na akciju su ciljevi.54 Ciljevi nam pomažu ostvariti naše snove, održati usmjerenost, samodisciplinu i interes potreban za postizanje uspjeha.53 U svom intervjuu Mensur Jašarevic kaže:
...Uvijek sam imao jasno postavljene ciljeve, kolikogod to sada možda prepotentno zvuči. U osnovnoj školi uvijek sam znao da npr. "želim dobiti tu i tu nagradu, želim otici na to i to natjecanje". Onda sam znao da se želim upisati tocno u tu i tu srednju školu. Onda sam u srednjoj školi znao da želim otići u Ameriku. Uvijek sam imao isplanirano sve bar dvije godine unaprijed. U prvom i drugom razredu u MIOC-u znao sam da četvrti razred želim završiti u Americi. Kad sam bio u Americi znao sam da se želim upisati na jedno od tri najbolja američka sveučilišta...
U američkoj srednjoj školi Ivy League provedeno je 1953. godine istraživanje u kojem su sudjelovali maturanti te škole. U istraživanju im je postavljeno pitanje Imate li jasne i napisane svoje životne ciljeve? Samo tri posto učenika imalo je napisano svoje planove i ciljeve za budućnost.
Dvadeset godina kasnije, 1973. godine, istraživaci su ponovo potražili nekadašnje maturante. Otkrili su da je 3% maturanata koji su imali napisane svoje ciljeve zarađivalo više od svih ostalih 97%. Takoder su, po svojim samoprocjenama, bili zadovoljniji i sretniji od ostalih.
Sto i prvi razlog
:) Kad je župnik došao ujutro u crkvu, odmah pohita k zvonaru:
- Nisam čuo da si jutros zvonio. Zbog čega to?
- Ooo, presvijetli, razvuče ovaj - ima vam za to stotinu i jedan razlog.
- Ne zanima mene ova stotina. Reci ti meni onaj jedan, pravi.
- E, pa kad je tako... lopovi su ukrali zvono.
Kad je španjolski istraživac Cortez doplovio do Veracruza, prvo što je učinio bilo je da - spali svoje brodove. Tada je rekao svojim ljudima: Možete se ili boriti ili umrijeti. Spalivši brodove eliminirao je ostale mogucnosti: predaju i povratak u Španjolsku. Mi, doduše, mislimo da bi bilo bolje da su se vratili u Španjolsku, ali spominjemo ovaj slučaj kao ilustraciju za predusretanje izgovora. Izgovora poput ovih - ili sličnih u vašoj osobnoj kolekciji:
Pokušaj? Nema pokušaja. Postoji samo učiniti ili ne učiniti.
Yoda, Jedi (Ratovi zvijezda)
Vjerojatno biste mogli nastaviti ovaj popis, ali umjesto toga - uhvatite se posla.
Nije uvijek lako pomiriti nastojanje da knjiga bude popularno pisana, zanimljiva i razumljiva citaocima raznih predznanja i obrazovanja, a da ujedno bude strucno utemeljena. Autorice su u tom nastojanju potpuno uspjele.
Knjigu svakako treba procitati i ako znate postaviti i ostvariti ciljeve, a osobito ako ne znate. Samo ipak, ne zavaravajmo se, nije dosta samo pročitati ovu lijepu knjigu... A ako tražite vrijedan poklon za prijatelje, ovo je sjajan izbor.
Mr. sc. Nada Anic
Knjiga je pisana briljantno. Obiluje pričama iz života poznatih i manje poznatih ljudi, osobnim anegdotama, tekstovima u okviru koji se mogu pratiti paralelno s osnovnim tekstom, citatima znanstvenika, književnika, filozofa, političara i poslovnih ljudi, vicevima i duhovitostima, izrekama, savjetima... Sve to čini tekst vrlo zanimljivim i živahnim, tako da se citatelj, jednom kada počne čitati knjigu, od nje teško odvaja.
Budući da je znanje iz područja motivacije izuzetno korisno za svakog pojedinca, moglo bi se reci da je ovo knjiga "za osobnu upotrebu".
Dr.sc. Denis Bratko
Humor u vrijeme korone, potresa i dr. sr.
2020. godina jedna je od onih koje nitko nije tražio, a svima je trebala.
Cijena: 69,99 kn
Ljubav i popratne pojave Sve što ste željeli znati, a drugi su se usudili pitati
Cijena: 60,00kn